Tanda dan Gejala surut gusi dan Rawatan Asli

Tanda dan Gejala surut gusi dan Rawatan Asli

Surut gusi berkaitan dengan kehilangan tisu gusi. Akhirnya ia menyebabkan pendedahan akar gigi. Biasanya masalah ini berlaku pada usia 40 tetapi kadang-kadang ia boleh bermula dari remaja juga.

Punca utama gusi surut memberus overaggressive kerana yang enamel pada gusi haus. Menggunakan flos atau memberus yang tidak mencukupi juga merupakan salah satu sebab-sebab utama yang menggalakkan bakteria untuk membina antara gigi. Punca-punca lain adalah sensitif kepada natrium lauril sulfat, pengisaran gigi, mencelup tembakau, gangguan dan penyakit periodontal makan.

Sebahagian daripada tanda-tanda dan gejala-gejala kemelesetan gusi -

1. rongga dilihat di bawah garis gusi
2. Secara beransur-ansur ruang antara gigi kelihatan berkembang
3. Pada gusi gigi berasa bertakuk
4. Akar gigi boleh dilihat dan terdedah
5. Gigi menjadi sensitif terhadap makanan sejuk, panas, pedas, masam atau manis
6. Gigi kelihatan lebih panjang daripada biasa

Jika masalah itu disebabkan oleh gingivitis maka gejala berikut boleh diperhatikan -

1. Nafas berbau
2. Semasa memberus atau menggunakan flos pendarahan gusi
3. Keradangan di gusi dan ia kelihatan bengkak dan merah

Ia adalah perlu untuk menyelamatkan gigi semula jadi kita. Oleh kerana surut gusi gigi boleh reput lebih cepat. Pada usia semakin meningkat adalah kecenderungan semula jadi gusi surut. Oleh itu, ia adalah sangat penting untuk mengambil tindakan yang perlu untuk menyelamatkan gigi kita secara semula jadi.

Membuat tabiat untuk flos dengan kerap dengan produk yang dikenali sebagai "perangsang-u-dent". Anda boleh mendapatkan produk ini dari farmasi tempatan. Mengurut gusi anda dengan produk ini juga memberi manfaat. Pergi untuk lembut berus gigi bulu dan bilas mulut anda dengan produk pergigian akan membantu anda untuk menghilangkan daripada plak. Pilih ubat gigi semula jadi dan mengelakkan Pes yang sarat dengan bahan kimia. Anda juga boleh menggunakan "waterpik" yang berisi air dan penutup penuh mencuci mulut antiseptik.

Pengambilan vitamin dan mineral yang diperlukan kerana ia mengurangkan kesakitan dan keradangan. Membuat tabiat untuk mengambil vitamin C dan makanan tambahan kerana ia dikenali dengan mencegah penyakit periodontal dan untuk penyembuhan. Ia juga melambatkan masalah plak. Vitamin lain juga menggalakkan keadaan gusi seperti A, E dan juga asid folik.

Elakkan penggunaan gula, antibiotik, minuman alkohol dan kopi. Membuat tabiat untuk mengambil banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Sesetengah herba juga membantu untuk rawatan surut gusi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar