Cord Perbankan Darah

Cord Perbankan Darah

Adakah ia satu idea yang baik?

Dalam dunia yang sangat moden perubatan kita telah melihat beberapa kemajuan agak luar biasa dalam cara kita mendekati rawatan penyakit dan kesihatan yang buruk, termasuk beberapa kontroversi, teknologi terkini yang melibatkan sel stem dan potensi hampir tanpa had mereka untuk merawat penyakit. Di sini, kita akan lihat pada satu butang topik panas: tali perbankan darah.

Jadi, apakah perbankan darah tali pusat? Well, seperti namanya, ini adalah satu proses menggunakan darah yang berasal dari tali pusat bayi yang baru dilahirkan. Tali pusat mempunyai bekalan yang kaya dengan sel stem segar yang boleh dimanipulasi ke dalam membentuk pelbagai organ, tisu, darah dan produk darah yang badan kita perlukan untuk hidup. Sel stem mempunyai keupayaan unik untuk mengambil bentuk, struktur dan fungsi mana-mana sel dalam badan dan telah terbukti berkesan di menterbalikkan kerosakan sangat menarik daripada beberapa penyakit.

Jadi mengapa semua kontroversi? Penyelidikan sel stem secara umum telah mempunyai bahagiannya daripada publisiti negatif dari kedua-dua institusi politik dan agama sama, merujuk kepada ia sebagai satu perbuatan yang keji dan lelaki cuba menjadi Tuhan. Sekolah-sekolah lain pemikiran tout kajian ini sebagai salah satu kemajuan terbesar yang pernah dilihat dalam bidang sains dan bukti mengejutkan untuk spesies yang berkembang kami.

Tidak kira sebelah mana pagar yang kamu duduki sekarang, akan sentiasa ada kontroversi isu ini. Berita baik adalah, mereka yang ingin mengambil bahagian dalam menyelamatkan nyawa langkah yang berpotensi boleh menyelamatkan bayi mereka tali pusat, ekstrak sel-sel stem dan bank mereka cryogenically untuk jangka masa yang lama - ini adalah amalan yang dikenali sebagai perbankan darah tali pusat. Sekiranya anda atau anak anda atau ahli keluarga atau sesiapa sahaja untuk perkara itu pernah memerlukan sel-sel stem dalam usaha untuk melawan penyakit bermusuhan, anda boleh membuat pengeluaran dari 'bank' dan menggunakan sel-sel untuk membantu menyembuhkan anda atau orang yang anda sayangi - kedengaran cukup menakjubkan kepada saya!

Hanya masa akan menentukan sejauh mana teknologi ini akan diterima oleh orang ramai. Jenis ini rawatan masih agak primitif dan pada peringkat awal penggunaan umum. Bagi sesiapa yang mengalami penyakit yang boleh dirawat dengan menggunakan sel stem, bertahan di sana - harapan adalah hanya sekitar sudut!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar